Zaloguj się

Prawo, także dla kupujących



Prawo, także dla kupujących

Konsumentem jest każdy, kto coś kupuje. Może to być zarówno produkt, jak też usługa. Jeśli chodzi o prawo, to są określone reguły, których powinni się trzymać kupujący i sprzedający. Chodzi tu także o uczciwość, a także ważność transakcji. Oznacza, to że obie strony transakcji powinny być z niej zadowolone, to znaczy ten kto sprzedaje, że zarobi, a ten kto kupuje, że będzie coś mieć. Ale samo posiadanie nic nie znaczy, jeśli kupiona rzecz, albo usługa nie jest taka, jak na początku zaplanowano, albo jest zwyczajnie popsuta. Wtedy może się oka okazać bezużyteczna oraz nie dająca satysfakcji. Prawo mówi, że taką rzecz można wtedy oddać i zażądać, albo zwrotu pieniędzy, albo zamiany, na taką samą, ale jednak działającą należycie, to znaczy, tak jak ustalono.

justice-scales-balance-lawyer-lowers-fee-money
 
Zwrot bez podania przyczyny
Aktualnie jest to możliwe w ciągu kilkunastu dni od zakupu, ale należy posiadać paragon, albo inny dokument potwierdzający zakup np. fakturę. Chodzi w tym o to, że osoba kupująca może się zwyczajnie rozmyślić, a potem kupić sobie coś innego. Jednak nie jest to zawsze mile widziane, gdyż może powodować nadużycia. Co innego jeśli naprawdę osobie przydarzy się coś niezbyt ciekawego i będzie ona zmuszona losowo do oddania przedmiotów do sklepu. Prawo chroni kupujących, jednak ma też na uwadze zwykłe cwaniactwo, czyli kupienie korzystanie w domu, a potem oddanie do sklepu może nie wchodzić w grę, rzecz ma być w stanie nowym, czyli nie może być zerwana folia ochronna, ani nie mogły powstać żadne rysy na zakupionej rzeczy, nie wspominając już o jej mechanicznym stanie. Jeśli okaże się ona zepsutą, wtedy kupujący traci prawo do oddania rzeczy, ma jednak szansę na wymianę i uwzględnienie reklamacji, jeśli nie okaże się, że popsuł rzecz w wyniku użytkowania, albo specjalnie.

woman-sitting-at-table-and-using-laptop-with-tea-cup-in-background
 
Kiedy warto skorzystać z prawniczej pomocy
Praktycznie w każdym przypadku, kiedy chodzić może o nadmierne zagmatwanie sprawy, albo zwykły wstyd. Co ciekawe częściej bogate osoby mają problem z dochodzeniem swoich praw, jednak kiedy już trzeba, można zatrudnić prawnika i udzielić mu na przykład pełnomocnictwa na zwrot towaru do sklepu, albo jego zamianę. Takie rozwiązanie stosuje się przy większych transakcjach, takich jak zakup samochodu za kilkanaście tysięcy, albo więcej oraz jeśli osoba czuje się zawiedziona obsługą, a także ma poczucie krzywdy i tego, że jej sprawy konsumenckie warszawa zostały naruszone